Hospitality and Cities
Have you ever thought about how hospitality needs to be expressed in the space of cities? And to what extent a hospitable city is also the responsibility of municipal tourism planning and well-defined public tourism policies?
The manifestation of hospitality in urban spaces is still an area that has been little studied and explored, but anyone, whether a tourist or not, can quickly see the difference between a hospitable city – or a city that is well prepared to welcome tourists – and a city in which tourism is relegated to the background. The existence of elements of hospitality in public spaces shapes the landscape and the image of a municipality as a tourist destination and is very clearly present in the perception of tourists when traveling through cities – whether in the urban center or even on rural routes.
But how can we express tourist hospitality in urban spaces?
There are many ways to express hospitality in the city environment. Tourist signage and urban signage itself, the existence of tourist information/service centers at city entrances, portals, porticos and totems, landscaping, control of visual pollution, tree-lined streets and the existence of green areas, squares, gardens and parks, control of noise pollution and many other tools that improve the aesthetics and landscape of cities are factors that contribute to making a municipality more hospitable and welcoming, that is, they contribute to creating a positive image of a tourist destination.
Hospitality in urban spaces is also present in the existence of benches and rest areas in squares and near tourist attractions, public restrooms (as long as they are well maintained), shaded areas – preferably due to intense urban vegetation, accessibility in various spaces (public or not), and, of course, a welcoming community willing to serve tourists well.
In addition to the more structural aspects, there is also an important strategy in this process: the hospitality of cities also manifests itself in the way that the local tourist and cultural identity is clearly expressed in the urban environment. There are cities and even regions that work very well on these issues, standardizing their urban furniture, visual communication, implementing planned and integrated landscaping and investing in signage that not only guides but also welcomes tourists.
Naturally, this perception of hospitality manifests itself in the various structures planned and effectively offered to tourists and is integrated into the experience of the tourists through the tourist services available in the locality. There is no point in a city with an entire hospitality structure present in the urban space, if the principles of hospitality and hospitality are not also present in the relationships between the providers of tourist services and the tourists.
E todos estes elementos que estão presentes nos espaços da cidade devem integrar a política pública local de turismo, bem como o próprio plano municipal de turismo, recebendo, desta forma, não somente atenção como política pública, mas, acima de tudo, investimentos efetivos para sua implementação – na gestão pública, este investimento precisa estar previsto no orçamento do município.
Há vários exemplos – alguns até bastante simples – que podem inspirar os municípios a manifestarem a hospitalidade no espaço urbano e nos diversos espaços de circulação turística.
Muitas cidades tem investido em paisagismo, especialmente em suas principais entradas – ou mesmo em suas vias de acesso – em controle da comunicação visual, com restrições a instalação de outdoors, fachadas mais discretas ou outros elementos de comunicação publicitária e tantas outras ações. Quem não tem como boa referência, por exemplo, o jardim linear de hortênsias que decora as principais rodovias de acesso à Gramado e Canela, na região das Hortênsias, no Rio Grande do Sul?
Além disso, a existência de portais, também nas entradas – em especial aqueles bem planejados para refletirem a identidade turística do município e que, além do elemento construído agregam serviços ao turista – como informações, ponto de água, banheiros públicos e etc., constituem-se como marcas da hospitalidade no espaço das cidades. Válido mencionar como muitos destes portais tornam-se cartões de visita e cartões postais associados a imagem dos destinos turísticos: se você já foi a Campos do Jordão, certamente tem uma bela foto no portal de entrada da cidade.
A implantação dessa estrutura paisagística, de serviços de apoio, de comunicação visual e de atendimento ao turista é um processo que, como dito anteriormente, precisa fazer parte do planejamento e do orçamento do município. Este processo deve ser identificado como um eixo da política pública de turismo e do planejamento turístico local.
Ademais, é fundamental que a comunidade tenha a percepção da importância destes investimentos, para que compreenda a relevância dos recursos direcionados a essa estrutura das cidades.
Uma cidade turística precisa efetivamente se entender e se visualizar turística e precisa materializar isso no espaço e na paisagem, seja ela urbana ou rural.